Stóg Izerski

start » Paralotnią ze Stogu Izerskiego

Pogoda na Stogu Izerskim

Zobacz także

Siehe auch auf Deutsch

Paralotnią ze Stogu Izerskiego

Od kiedy rozpoczęto budowę kolei gondolowej i trasy zjazdowej stało się oczywiste, że owa inwestycja posłuży również... lotnikom. Było tylko kwestią czasu by paralotniarze pojawili się na Stogu Izerskim i poszybowali nad Świeradowem

Szczyt Stogu Izerskiego a w oddali Góry Izerskie i Karkonosze
fot. Marcin Gorayski

Pewnego ładnego wiosennego dnia (20. kwietnia 2009), kilku miłośników "glajta" (m.in. członkowie Karkonoskiego Klubu Paralotniowego oraz Green Teamu z Zielonej Góry) pojawiło się w dolnej stacji kolei w Świeradowie. Nie wahali się zbyt długo by wjechać na górę, a tam po krótkim rekonesansie stwierdzili, że Stóg wraz z najbliższą okolicą jest bardzo aktywny termicznie i stanowi dobre miejsce startowe do lotu w kierunku Liberca.

Ekipa więc rozłożyła skrzydła i poszybowali.

Marcin Gorayski na tle początku trasy zjazdowej czyli na miejscu startu
fot. Marcin Gorayski

Nie było to co prawda zupełnie łatwe z uwagi na specyficzne warunki na górze. Otóż na razie start jest możliwy jedynie z pierwszych metrów trasy zjazdowej. Jeszcze nie zdążyła zarosnąć trawą, więc są tam błoto i kamienie. Choć trasa jest szeroka (ok. 30m) należy zwracać baczną uwagę na liny kolei, a po lewej na lampy oświetleniowe. Oczywiście dla doświadczonych paralotniarzy to żaden kłopot ale warto pamiętać: zaplątanie się w liny nie jest katastrofą lecz wstrzyma ruch kolejki na kilka godzin. Dlatego należy startować w przerwach jej pracy. W sezonie letnim kolej jeździ co pół godziny.

Brak rękawa lotniczego oraz wstążek wskazujących siłę i kierunek wiatru powoduje, że jedyną informację o wietrze daje mechaniczny wiatromierz zainstalowany na jednym z ostatnich słupów kolei gondolowej.

Trasa zjazdowa jest dobrym lądowiskiem awaryjnym w środkowym wypłaszczonym odcinku. Nie ma więc obawy gdy zabraknie kominów
fot. Marcin Gorayski

Lądowisko znajduje się pod Opaleńcem (przez który przechodzi trasa zjazdowa) i dolot do niego nie sprawi kłopotu. Choć jest duże to jeszcze niezbyt dokładnie oczyszczone - sporo tam zarośli i plam oleju (chyba po drwalach). Ponadto jest bardzo aktywne termicznie i pochylone w kierunku wschodnim, a na końcu rosną drzewa. Lecz jego zaletą jest bliskie położenie od dolnej stacji kolei (kilkaset metrów w dół szosą). Osoby nie znające Świeradowa i okolicy powinny przed startem zapoznać się z lądowiskiem z dołu ponieważ z góry jest niemal niewidoczne.

Łąka na środku fotografi to oficjalne lądowisko
fot. Marcin Gorayski

Opis warunków do latania pozostawiamy fachowcom (patrz ramka). Szczegółowe informacje dla pragnących polatać nad Stogiem przygotował Marcin Gorayski - to właśnie on wraz z kolegami jako pierwszy wystartował ze Stogu Izerskiego. Środowisku lotników Pana Marcina nie trzeba przedstawiać. Niezorientowanym w lotniczym światku wspomnimy, że to jeden z najwybitniejszych paralotniarzy w Polsce - wielokrotny Mistrz Polski w Przelotach (lotach na odległość).

Ze Świeradowca (Świeradowskiego Grzbietu) również można latać

Pewną alternatywą dla Stogu Izerskiego, kiedy panują na nim niekorzystne warunki do latania, może być Świeradowiec (Świeradowski Grzbiet). Oddalony kilka kilometrów na wschód, połączony jest ze Stogiem czerwonym szlakiem turystycznym (GSS). Z tego miejsca latano już kilka lat temu, gdy jeszcze czynny był wyciąg orczykowy na schodzącym do Świeradowa prostym i długim stoku narciarskim. Właśnie z niego najlepiej startować. Nieco trudniej o dobre miejsce do lądowania. Oficjalnego lądowiska na dole nie ma, a dolot ze Świeradowca do lądowiska Kolei Gondolowej pod Stogiem w złych, czy "zlotowych warunkach" nie jest wykonalny. Jeśli więc ktoś zdecyduje się na lot ze Świeradowskiego Grzbietu powinien przed startem sprawdzić możliwość wylądowania na prywatnych gruntach po obu stronach ulicy Nadbrzeżnej w Świeradowie.

Aby Stóg Izerski stał się miejscem przyjaznym dla paralotniarzy warto by Kolej Gondolowa zainwestowała w sprzęt, który również bardzo się przyda zimą narciarzom: kosze na śmieci, rękaw lotniczy oraz stację meteo dostępną on-line wraz z kolorową kamerą video pokazującą obraz w streamingu. Co zresztą w stacjach narciarskich jest standardem.

Stóg Izerski a za nim Smrk
fot. Marcin Gorayski

Być może wkrótce widok "skrzydeł" krążących bezszelestnie nad Górami Izerskimi stanie się elementem miejscowego pejzażu. Mamy nadzieję, że miłośnicy tego pięknego i romantycznego sportu znajdą na Stogu Izerskim dogodne warunki i coraz częściej będziemy ich widywać w okolicy, a w domach podziwiać zrobione przez nich piękne fotografie.

Marcin Gorayski

Nowa rewelacyjna alternatywa na wiatry NE
a gdyby w przyszłości powstało startowisko na szczycie
również na kierunki NW.

Dlaczego rewelacyjna?

  1. Gondola 8 osobowa za 16 zł wywozi komfortowo na startowisko oddalone od górnej stacji o 50m.
  2. Latanie i start odbywa się nad terenem lasów państwowych, a nie parku, więc odpadają elementy partyzantki :-).
  3. Góra ma 400m deniwelacji i powiedziałbym, że 400 użytkowej (można wykręcić się z samego lądowiska)
  4. Wystawa startowiska i ukształtowanie stoku wychodzi wprost na wiatr dolinowy.
  5. Mimo silnych inwersji na brak kominów nie mogliśmy narzekać.
  6. Po zrobieniu wysokości odejście do tyłu z wiatrem da możliwość bardzo dalekiego lotu bez zakazanych stref. Najbliższy CTR jest oddalony o 190 km, a i tak będzie go można ominąć bez większego trudu.
  7. Po 30 km lot odbywać się będzie już po płaskim.
  8. Lądowisko znajduje się blisko dolnej stacji wyciągu.

Nie ma róży bez kolców, więc należy zdawać sobie sprawę z kilku rzeczy

  1. Start odbywa się z trasy narciarskiej, bezpośrednio przylegającej do kolei gondolowej, więc należy uważać na to aby zachować separację od lin wyciągu, oraz lamp oświetleniowych znajdujących się przy trasie.
  2. Nie jest to miejsce na silniejsze wiatry i należy o tym pamiętać. Wiatr graniczny pozwalający na latanie np. na Czole tam będzie dużo większy, ze względu na wystawę góry wprost na dyszę wchodzącą do Świeradowa.
  3. Za górą z tyłu znajduje się płaskowyż izerski [Wielka Izerska Łąka z Doliną Górnej Izery], więc kiedy podstawy chmur są niższe odejście na przelot nie powinno się odbywać bezpośrednio do tyłu, lecz poprzez trawers kilkukilometrowy na zachód, zapewniający komfort dolotu do drogi idącej wzdłuż pasma Izerów.
  4. Lądowisko jest duże i wystarczające, lecz bardzo termiczne i dość wietrzne, usytuowane na wyjściu dyszy z miasta. Czym większy wiatr tym bardziej należy uważać. Najlepiej obniżać wysokość przed lądowiskiem na nawietrznej.
  5. Dopóki nie powstanie startowisko na NW przy tymże kierunku nie należy się na tą górę wybierać.

Aktualnie góra działać będzie przy kierunkach wiatrów od 10-80 stopni.

Zobacz także

drukuj

 

 «start | góra | « cofnij

www.stogizerski.pl